Bij het ontwikkelcentrum van MAN in Beieren staat de laadpaal voor megawatt charging (MCS). Samen met ABB liet MAN de mogelijkheden van megawatt charging zien aan aanwezige politici.
Er wordt al lang over gesproken, maar dit was de eerste keer dat publiekelijk een vrachtwagen werd opgeladen middels MCS. De laadsnelheid liep op tot meer dan 700 kW en 1.000 A. Met deze enorme laadsnelheid was de vrachtwagen in een halfuur weer tot 80% opgeladen, genoeg voor zo’n 300 à 400 kilometer rijbereik. Bij de demonstratie was onder andere de Beierse minister-president aanwezig. Niet zonder reden, want volgens MAN is de politiek aan zet.
Nu bouwen
“Het doel is 30.000 MCS laadpalen in Europa in 2030, waarvan zo’n 4.000 in Duitsland”, zei Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus. “Vandaag maken we het eerste laadpunt operationeel. We hebben niet veel tijd meer om een netwerk op te zetten. De elektrische vrachtwagens zijn beschikbaar, megawatt charging werkt. Nu moeten we duidelijke signalen krijgen van politici, zodat onze klanten vertrouwen krijgen in de elektrificiatie. We moeten nu gaan bouwen en snel de infrastructuur uitbreiden.”
ABB en MAN bewezen met de demonstratie dat megawatt charging mogelijk is. Meerdere merken hebben hun elektrische vrachtwagens al voorbereid op deze snelle manier van laden. Laadpalen zijn er echter nog niet, op nu die ene bij MAN na. Het signaal van de vrachtwagenbouwer, als ook van de laadpaalleverancier, is duidelijk: de vrachtwagens zijn er, de laadpaal is er. Nu moet er gebouwd worden.