In een land waar heel veel boomstammen worden vervoerd, en waar dus met een zekere frequentie best veel leeg wordt gereden, is een liftas natuurlijk een uitkomst. Bij ons wordt er redelijk veel gebruik van gemaakt bij bijvoorbeeld het vervoer van open containers.

Door het differentieel in de eerste aangedreven as te vervangen door een klauwkoppeling kan de tweede aangedreven as worden ontkoppeld en omhoog worden gebracht. De chauffeur beschikt daardoor over zowel de kracht als de capaciteit van twee aangedreven assen (6×4), maar ook over de betere manoeuvreerbaarheid van één aangedreven as (4×2). Als de tweede aangedreven as omhoog is gebracht, wordt bovendien de draaicirkel met een meter verkleind en ontstaat er minder slijtage aan banden en ophangingssystemen.

Grip

“De liftbare tandem-as is perfect voor transporten waarbij de terreinomstandigheden of bruto voertuiggewichten een truck met een tandemstel vereisen, maar waarbij het voertuig leeg of met weinig lading terugrijdt. Op gladde of zachte ondergronden kan de chauffeur de druk op de eerste as vergroten door de tweede aangedreven as te liften. Dat resulteert in meer grip en vermindert het risico op vast komen zitten”, legt Volvo uit.

De liftbare tandem-as is leverbaar voor de Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH en de Volvo FH16.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties