In een land waar heel veel boomstammen worden vervoerd, en waar dus met een zekere frequentie best veel leeg wordt gereden, is een liftas natuurlijk een uitkomst. Bij ons wordt er redelijk veel gebruik van gemaakt bij bijvoorbeeld het vervoer van open containers.

Door het differentieel in de eerste aangedreven as te vervangen door een klauwkoppeling kan de tweede aangedreven as worden ontkoppeld en omhoog worden gebracht. De chauffeur beschikt daardoor over zowel de kracht als de capaciteit van twee aangedreven assen (6×4), maar ook over de betere manoeuvreerbaarheid van één aangedreven as (4×2). Als de tweede aangedreven as omhoog is gebracht, wordt bovendien de draaicirkel met een meter verkleind en ontstaat er minder slijtage aan banden en ophangingssystemen.

Grip

“De liftbare tandem-as is perfect voor transporten waarbij de terreinomstandigheden of bruto voertuiggewichten een truck met een tandemstel vereisen, maar waarbij het voertuig leeg of met weinig lading terugrijdt. Op gladde of zachte ondergronden kan de chauffeur de druk op de eerste as vergroten door de tweede aangedreven as te liften. Dat resulteert in meer grip en vermindert het risico op vast komen zitten”, legt Volvo uit.

De liftbare tandem-as is leverbaar voor de Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH en de Volvo FH16.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties