In een land waar heel veel boomstammen worden vervoerd, en waar dus met een zekere frequentie best veel leeg wordt gereden, is een liftas natuurlijk een uitkomst. Bij ons wordt er redelijk veel gebruik van gemaakt bij bijvoorbeeld het vervoer van open containers.

Door het differentieel in de eerste aangedreven as te vervangen door een klauwkoppeling kan de tweede aangedreven as worden ontkoppeld en omhoog worden gebracht. De chauffeur beschikt daardoor over zowel de kracht als de capaciteit van twee aangedreven assen (6×4), maar ook over de betere manoeuvreerbaarheid van één aangedreven as (4×2). Als de tweede aangedreven as omhoog is gebracht, wordt bovendien de draaicirkel met een meter verkleind en ontstaat er minder slijtage aan banden en ophangingssystemen.

Grip

“De liftbare tandem-as is perfect voor transporten waarbij de terreinomstandigheden of bruto voertuiggewichten een truck met een tandemstel vereisen, maar waarbij het voertuig leeg of met weinig lading terugrijdt. Op gladde of zachte ondergronden kan de chauffeur de druk op de eerste as vergroten door de tweede aangedreven as te liften. Dat resulteert in meer grip en vermindert het risico op vast komen zitten”, legt Volvo uit.

De liftbare tandem-as is leverbaar voor de Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH en de Volvo FH16.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 juni 2025
Tien nieuwe: bij Raamsman niks dan Scania
17 juni 2025
Toestaan B-rijbewijs elektrische bestelauto kent veel beperkingen
17 juni 2025
Goed zicht
16 juni 2025
Scania lanceert MCS oplossing
16 juni 2025
ACEA: verhoging dieselprijs nodig
16 juni 2025
Elke tweede vuilniswagen in ons land is een DAF
Meest bekeken berichten
Recente reacties