De lengte van de 45 voets container maakt het lastig om deze binnen de wettelijke voertuigafmetingen over de weg te vervoeren. Het kan, maar alleen als er sprake is van de juiste combinatie van trekker, containerchassis en container (met afgeschuinde hoeken). Om het groeiende aanbod van 45 voets containers te kunnen opvangen, heeft Nederland -met toestemming van Brussel- een aantal jaren geleden de voorschriften voor het vervoer van 45 voets containers versoepeld. Op basis hiervan mag de totale voertuiglengte 80 cm langer zijn. Dat biedt vervoerders de mogelijkheid om 45 voets containers ook op standaard containerchassis te kunnen vervoeren. België heeft een soortgelijke regeling. Beide regelingen golden echter uitsluitend voor nationaal vervoer.
Concurrentiepositie
TLN heeft er samen met de Belgische zusterorganisaties bij de Benelux-unie voor gelobbyd om de regeling voor de hele Benelux te laten gelden. Middels de ondertekening van de beschikking is de regeling met directe ingang voor de hele Benelux van kracht. De Benelux wil hiermee de concurrentiepositie van de aangesloten landen versterken en ook een duidelijk signaal naar Europa afgeven. De Benelux wil tevens proberen om de regeling verder uit te breiden naar de deelstaten Nordrhein-Westfalen en Rijnland-Palts en naar Frankrijk.
De Benelux beschikking geldt uitsluitend voor bedrijven die in de Benelux gevestigd zijn. Een belangrijk verschil met de Nederlandse voorschriften is dat er op 40 cm (60 cm in Nederland) van de achterzijde een stootbalk aanwezig moet zijn. De beschikking betreft verder uitsluitend de lengte. Formeel mag de hoogte niet meer zijn dan vier meter. Bij een grotere hoogte heeft men in Nederland een zogenaamde high cube ontheffing nodig.