Eerder zette Volvo ook al 400 miljoen euro opzij voor een mogelijke boete. Er zit dus nu een miljard euro in de wachtkamer, in afwachting van de resultaten van het onderzoek. De vraag is echter wat er van de aantijgingen bewezen kan worden. Om die reden is het waarschijnlijk, dat het nog even gaat duren eer hier uitsluitsel over komt.
Het is zeer de vraag of de fabrikanten in kwestie, alsmede de andere fabrikanten die in deze zaak genoemd zijn, daadwerkelijk schuldig zijn. DAF en MAN worden ook genoemd, maar het feit dat deze fabrikanten geen geld op zij hebben gezet, hoeft niets te betekenen.
In de Europese Commissie ligt deze zaak bij de commissaris van mededinging, de Deense Margrethe Vestager. Denemarken is natuurlijk een land zonder truckindustrie, dus een partij bevoordelen gebeurt niet. In de loop van het nieuwe jaar zullen de opperbazen van de truckindustrie zich bij haar moeten verantwoorden. Zij stelde al dat dit een hele zware zaak is, waarin schikken heel moeilijk wordt. “De beschuldigde fabrikanten bedienen tenslotte een markt van zo’n 600.000 transportbedrijven”, stelt Vestager. “Wanneer die jarenlang te veel voor hun nieuwe trucks hebben betaald, dan is dat bijzonder ernstig.”
Schandaal
Volgens NRC Handelsblad is de zaak in 2010 aan het rollen gebracht, doordat MAN naar de mededingingsautoriteiten was gestapt. Dit volgde weer uit een omkoopschandaal bij MAN, waar de boekhouders van de overnemende partij Volkswagen op waren gestuit. Door de zaak te melden bij de mededingingsautoriteiten, hoopt MAN een boete te ontlopen en natuurlijk wil moederbedrijf Volkswagen schoon schip maken.
Advocaten van de fabrikanten zeggen dat er niets vast staat over de uitkomst en dat het vinden van bewijzen heel erg moeilijk is, zeker wanneer er lang niet in alle gevallen afspraken zijn gemaakt, wat natuurlijk heel waarschijnlijk is.