Het onderzoek loopt al vier jaar en is volgens berichten geïnstigeerd op beweringen van truckfabrikant MAN. Over de aard van het kartel is niets bekend. Er is een officieus verhaal dat de fabrikanten ontwikkelingskosten gedeeld zouden hebben bij de constructie van schonere motoren ten tijde van de stap van Euro 3 naar Euro 4 en 5. Ook zouden de fabrikanten hebben samengespannen om de invoering van de Euro uitlaatgasnormen te vertragen. Of het bij de bediening van klanten tot onderlinge prijsafspraken is gekomen, is niet bekend, maar dit is wel wat de TLN-berichtgeving suggereert. Volgens TLN zal er op korte termijn een boete worden opgelegd aan alle fabrikanten die tien procent kan belopen van de omzet van de truckindustrie, wat een boete van vier miljard zou kunnen betekenen.
Vorig jaar november kregen de fabrikanten een ‘Statement of Objections’ in te zien, die ze in staat stelt bezwaar aan te tekenen wat ook is gebeurd. Wanneer de boete is opgelegd, kunnen de fabrikanten hier tegen in verweer komen.
Het TLN-verhaal gaat er vooral om dat leden van deze werkgeversorganisatie mogelijk te veel hebben betaald voor aanschaf van hun trucks. Dit lijkt ons bijzonder lastig te bewijzen, omdat de verkoop van trucks nu eenmaal heel anders werkt dan bij bijvoorbeeld personenauto’s.