Hyrde is wellicht niet overal direct bekend dus een kleine introductie vooraf. Als onderdeel van VolkerWessels Telecom richt het zich op the Internet of Things (het internet der dingen in goed Nederlands) in de meest brede zin van het woord. Of vrij naar de pay-off van het bedrijf zelf: ze willen connectiviteit laten groeien. “Hyrde is daarbij een portfoliobedrijf”, benadrukt Gerard van den Houten, erbij onderstrepend dat er niet gediscrimineerd wordt onder klanten. Plat gezegd: concurrerende bouwbedrijven zijn niet alleen welkom maar ook daadwerkelijk klant. “Ons doel is om alles met elkaar in verbinding te brengen en zo meer data te verzamelen. Zo brengen we IoT Solutions voor de gehele bouwindustrie. Verder is Hyrde gefocust op telematics, wat inhoudt dat we nieuwe services en diensten bieden op gebied van alle assets, voertuigen en machines.”

Voor het zover was, is er het nodige gebeurd aan ontwikkeltijd achter de schermen, maar ook aan de kant van de maatschappij. Verschillende spelers claimen hun positie op het gebied van connectiviteit, telematica en niet te vergeten de bijbehorende datastromen. “Vlooteigenaren lopen tegen verschillende uitdagingen aan”, schetst Marco Kranenbroek, Director Hyrde Services. “Vloten met meerdere merken willen de data synchroon krijgen, ongeacht de voertuigfabrikant. Bovendien willen ze eigenaar zijn van hun eigen data, de regie houden over wat er mee gebeurt.”

Geen genoegen nemen

Bovendien houden de bestaande systemen van voertuigfabrikanten en de onafhankelijke telematicapartijen vaak een te smalle focus. Althans, op zijn minst in de ogen van Hyrde: Binnen VolkerWessels is er aandacht voor digitalisering, dit wordt gestimuleerd door zelf ook nieuwe producten te ontwikkelen. Zo wordt in partnerships nu innovatie getoond en worden nieuwe diensten aangeboden aan de markt. Zo ook dus Hyrde. “Onze klanten weten zich verzekerd van één cruciaal ding en dat is dat ze de regie houden over hun eigen data. Ze kunnen er altijd bij en beslissen zelf wie er wanneer toegang heeft tot welke data. In plaats van dat een toeleverancier dat voor je bepaalt”, verduidelijk Gerard van den Houten nog. “Klanten hebben nu de keuze om een abonnement- of leasecontract af te sluiten, voor de geleverde diensten. Dit voorkomt dat je een grote eenmalige investering moet doen. Tegelijkertijd levert het direct al forse besparingen op. 

Minder faalkosten, een gunstigere total cost of ownership en dus uiteindelijk betere marge.”

Telematica plus

Concreet bevat de Hyrde-oplossing allereerst de klassieke telematicadiensten, zoals planning, routes en ritregistratie (ook voor fiscale toepassingen zoals voorkomen van bijtelling voor chauffeurs). Gekoppeld daaraan is ook het beïnvloeden van chauffeursgedrag om het brandstofverbruik en de onderhoudsbehoefte te optimaliseren. Hyrde gaat echter verder door niet alleen het voertuig zelf te voorzien van connectiviteit maar ook wat er in het voertuig aanwezig moet zijn.

“Toen ik vanmorgen mijn leesbril vergat mee te nemen, ben ik er niet voor omgedraaid. Het belemmert me wel bij van alles”, zegt Marco Kranenbroek met een lach. “Die leesbril kan ook een stuk gereedschap zijn dat cruciaal is voor de serviceklus waar de monteur voor op pad ging. Ontbreekt die, dan moet er een nieuwe afspraak komen en is de klant teleurgesteld. Kosten en imagoschade dus. Stel je voor dat je dus bij vertrek al een seintje krijgt dat je niet compleet bent? Of dat je zelfs kan zien waar het betreffende item is? Een stap verder blijkt als een cruciaal instrument stuk gaat tijdens de klus. De thuisbasis kijkt even in het systeem en zorgt dat de dichtstbijzijnde collega de oplossing brengt. Zo kun je niet alleen zien of alles voor een klus aanwezig is in het voertuig maar je kunt ook gebieden aan dure apparatuur toewijzen waar deze niet buiten mag komen, het zogenoemde geofencing.”

In basis praat je dus over track en trace, over volgsystemen die niet alleen voertuigen maar ook andere ‘assets’ kunnen volgen. “We hebben al meegemaakt dat de ‘reguliere’ voertuigvolgsystemen onklaar gemaakt werden door onverlaten die hoopten ermee vandoor te kunnen gaan. Omdat onze units op meer plekken zitten en slecht herkenbaar zijn, was het een kleine moeite de dader op heterdaad te betrappen”, schetst Gerard van den Houten. “De voorbeelden zijn eindeloos, maar in de basis gaat het erom dat je faalkosten enorm beperkt en het aantal opdrachten dat je direct goed kunt uitvoeren juist vergroot. Onder aan de streep levert dat onze klant en diens eindklant gewin op.”

Verder uitbouwen

De integratie met andere systemen is volgens de mannen een groot voordeel van deze oplossing. “Wil je thermosensoren opnemen in het monitoringsproces? Geen probleem”, belooft Marco Kranenbroek. “We hebben daar zelfs al ervaring mee in andere landen waar insluiping in trailers een groot probleem is. Of wat te denken van een beveiliging tegen overbelading? Dat is niet alleen een economisch delict maar het zorgt ook voor schade aan het betreffende voertuig, aan de verkeersveiligheid en de staat van het wegdek.”

“De sensor bestaat uit hardware, een soort black box die de GPS-positie bepaalt en scant naar Bluetooth-signalen. Door de kleine afmetingen van Bluetooth-tags kunnen die overal op, van gereedschap tot voertuigen. Integratie met andere systemen is geen enkel probleem.”  

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 december 2024
Milence opent twee laadstations in Duitsland
5 december 2024
Al 2000 elektrische Renault trucks geproduceerd
4 december 2024
Vrachtwagenbanden Giti volgen met chip
4 december 2024
Eerste elektrische vrachtwagen voor Fritom
4 december 2024
Roordink neemt werkplaats Müller over
3 december 2024
Emissievrij verhuizen met bakwagen Renault
Meest bekeken berichten
Recente reacties