Er wordt steeds meer geperst uit ‘de kilometer’ en dit maakt ICT tot onmisbaar onderdeel van het investeringsplaatje. Dit blijkt uit de nieuwe Assetvisie trucks en trailers van ING Economisch Bureau en ING Lease, die vandaag wordt gepresenteerd en waaraan de redactie van Aftersales Truck haar medewerking heeft verleend.
Lichte afzetgroei trucks verwacht in 2015
In 2015 zal de Nederlandse afzet naar verwachting een groei van vijf procent laten zien tot 10.500, die in 2016 vervolgens weer wat afvlakt. Ondanks uitstel in de afgelopen jaren is een golf van vervangingsinvesteringen niet meer te verwachten. Wel geeft de uitfasering van voertuigen uit de piekjaren 2006-2008 een sterke basis aan de markt. Inmiddels is de grootste golf van ‘uitvlagging’ van voertuigen vanuit Nederland achter de rug. Mede door het opvoeren van de inzetbaarheid zal de truckvloot komende jaren toch nog licht teruglopen.
Kleinere Nederlandse markt geen Europese uitzondering
Ondanks dat de sterke concurrentie uit Oost-Europa juist in Nederland sterk wordt gevoeld, is de afzet van trucks ook in andere West-Europese landen de afgelopen jaren op een lager niveau terecht gekomen. In Duitsland en Engeland is hierbij de afzet het meest op peil gebleven, terwijl de afzet in België (naast de Zuid-Europese landen) het meest achterop is geraakt. Voor 2015 is de verwachting dat de Europese markt een stabiele of licht groeiende afzet zal laten zien.
Trailermarkt profiteert van jarenlang uitstel
Later dan de truckmarkt heeft de trailermarkt na vijf jaar van uitstel en lage afzet een keerpunt bereikt. In 2014 kwam er weer ruimte voor investeringen en steeg de afzet van trailers met ruim twintig procent. Door gestage veroudering en herstart van investeringsprogramma’s door verhuurders en grote fleetowners is de verwachting dat 2015 ook een behoorlijk goed trailerjaar zal worden waarbij de afzet met 10.750 eenheden (nagenoeg)op peil blijft.
De aftersales markt verandert mee met de truck- en trailermarkt en wordt voor verschillende uitdagingen gesteld. Zo zorgde de krimp van het truckpark in de afgelopen jaren ook voor een daling van de workflow voor onderhoudsbedrijven. Daar komt bij dat het onderhoudsinterval bij nieuwe trucks groter is (oplopend tot 150.000 km) en de kwaliteit van voertuigen omhoog is gegaan. Gemiddeld is het aantal onderhoudsuren in de branche naar schatting met zo’n vijftien procent gedaald in de afgelopen vijf jaar. Het effect van een iets ouder wagenpark compenseert dit niet. De teruglopende vraag leidt tot lagere bezetting van de werkplaats en daarmee blijven onderhoudstarieven onder druk staan. Klanten zijn minder trouw aan hun dealer en onderhoudscontracten worden vaak pan-Europees afgesproken. Veel klanten kiezen voor fixed R&O contracten.
Michiel Bremmers, Assetspecialist trucks en trailers ING Lease: ‘De huidige markt voor trucks- en trailers blijft uitdagend voor dealerbedrijven. Door de kleinere vloot en geringere onderhoudsbehoefte van nieuw materieel breiden truckdealers hun activiteiten uit met bijvoorbeeld traileronderhoud. Er liggen nog kansen om transporteurs verder te ontzorgen door meer als partner in wagenparkbeheer te gaan optreden’.