Met aanhoudende prijsdruk en overcapaciteit is het maken van winst echter nog steeds niet vanzelfsprekend. De nieuwe economische werkelijkheid zorgt voor grotere uitslagen in vrachtvolume. Dit vraagt om flexibiliteit en intelligente ICT om voortdurend te kunnen bijsturen. Dit blijkt uit het nieuwe kwartaalbericht ‘Transport en Logistiek’ van ING Economisch Bureau.
Na de ommekeer in het wegvervoer in 2014 stijgt het vrachtvolume in 2015 met 1,6 procent en de omzet met 2,5 procent. Herstel is vooral merkbaar in het bouwgerelateerde vervoer en vervoer van consumentengoederen, die profiteren van verbetering van de binnenlandse markt. Echter, nog niet alle bedrijven voelen de vooruitgang. Standaard internationaal vervoer lijkt grotendeels uitbesteed (aan buitenlandse vestigingen), waardoor de aantrekkende export hier beperkt positief doorwerkt.
Het volume van logistieke dienstverlening krijgt weer vaart in 2015, waarbij opslag het sterkst groeit. De rentabiliteit van logistieke diensten is beduidend beter dan gemiddeld in transport, conjunctuurgevoeligheid is ook groter. Logistieke dienstverleners profiteren van aandacht voor uitbesteding van warehousing en e-fulfillment.
Machiel Bode, sectormanager Transport & Logistiek: “Bedrijven die willen groeien in 2015, moeten op zoek naar het bieden van toegevoegde waarde aan klanten. Tegelijkertijd zullen zij scherp moeten sturen op kosten en efficiëntie door processen optimaal in te richten, de juiste medewerkers aan boord te hebben en de juiste stuurmechanismen in te richten. Dit is een voortdurend doorgaand innovatief proces van het vertalen van de ontwikkelingen naar impact op de bedrijfsvoering en aanpassen van de bedrijfsvoering”.