In Amerika, Canada, Japan en China bestaan wetten die brandstofverbruik en CO2-uitstoot aan banden leggen. Omdat dit in Europa niet het geval is, zouden de verbruikscijfers van trucks volgens ICCT de afgelopen tien jaar nauwelijks zijn verbeterd. De organisatie pleit daarom voor CO2-reducerende wetgeving, want daarmee wordt het brandstofverbruik ook meteen aangepakt.

Volgens ICCT zijn zware trucks verantwoordelijk voor eenderde van de CO2-uitstoot van het totale verkeer. In tegenstelling tot bij de personenwagens, neemt de uitstoot bij de trucks nog altijd toe. Opvallend daarbij is, dat driekwart van de uitstoot voor rekening komt van trucks uit zeven landen; Polen, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nederland en Italië. In die landen worden steeds meer zware trucks verkocht, volgens ICCT.

Drie van de Europese truckfabrikanten hebben aanzienlijke marktaandelen in de VS: Daimler, Volvo en Paccar, waaronder DAF valt. Zij zijn al bekend met de strengere wetten daar. Volgens ICCT alle aanleiding om de volgens hen strengere regelgeving in de VS, ook in Europa van toepassing te verklaren.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties