In Amerika, Canada, Japan en China bestaan wetten die brandstofverbruik en CO2-uitstoot aan banden leggen. Omdat dit in Europa niet het geval is, zouden de verbruikscijfers van trucks volgens ICCT de afgelopen tien jaar nauwelijks zijn verbeterd. De organisatie pleit daarom voor CO2-reducerende wetgeving, want daarmee wordt het brandstofverbruik ook meteen aangepakt.
Volgens ICCT zijn zware trucks verantwoordelijk voor eenderde van de CO2-uitstoot van het totale verkeer. In tegenstelling tot bij de personenwagens, neemt de uitstoot bij de trucks nog altijd toe. Opvallend daarbij is, dat driekwart van de uitstoot voor rekening komt van trucks uit zeven landen; Polen, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nederland en Italië. In die landen worden steeds meer zware trucks verkocht, volgens ICCT.
Drie van de Europese truckfabrikanten hebben aanzienlijke marktaandelen in de VS: Daimler, Volvo en Paccar, waaronder DAF valt. Zij zijn al bekend met de strengere wetten daar. Volgens ICCT alle aanleiding om de volgens hen strengere regelgeving in de VS, ook in Europa van toepassing te verklaren.