De Mercedes-Benz Actros 1842 LS 4×2 trucks met Streamspace-cabine en vlakke vloer zijn voorzien van Active Brake Assist, attentie-assistent en een dodehoekspiegel en -camera. Daarnaast beschikken de trucks over Predictive Powertrain Control waarmee de trucks anticiperen op stijgingen en dalingen in de weg om zodoende nog meer brandstof te besparen.

Heemex nam drie Actros trucks in gebruik met de eerste generatie OM471, en drie met de geperfectioneerde tweede generatie, bekend van de Fuel Duel Powerbooster. Ronald Tan van Heemex: “Momenteel monitoren we beide generaties motoren om te zien welk verbruiksverschil daaruit komt. Mercedes-Benz geeft aan dat de geperfectioneerde motoren een hoger koppel hebben en een nog lager verbruik. Op basis van de resultaten tot nu toe zijn we voorzichtig positief. Die gematigdheid zit hem erin dat het nog te vroeg is om echt conclusies te trekken, maar het ziet er goed uit.”

Wat al wel direct duidelijk is, is wat de chauffeurs ervaren betreft het rijgedrag van de Actros trucks met tweede generatie motoren. “Het is duidelijk merkbaar dat de trekkracht al in een lager toerengebied beschikbaar is.” Op alle trucks is het Daimler telematicasysteem Fleetboard actief. Het systeem wordt voornamelijk ingezet vanwege de inzetanalyse, waarmee actief gecoacht wordt op de rijstijl van de chauffeurs.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
13 mei 2025
ING: Investeren in diesel blijft de norm
Meest bekeken berichten
Recente reacties