Deze uitdaging werd onlangs besproken op het transportsymposium ‘Mobility of the Future’ dat in Brussel werd gehouden door Goodyear Europa, Midden-Oosten en Afrika, waar de onderneming zijn nieuwe witboek ‘Smart Fleets and the Future of the Transport Industry’ lanceerde. Eén van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek waarop het rapport was gebaseerd, was dat de brandstofkosten het voornaamste punt van zorg zijn voor Europese wagenparken. Het handhaven van een juiste bandenspanning is een essentieel aspect bij de verbetering van de brandstofefficiëntie en de vermindering van uitstoot. Dit is één van de belangrijke aanbevelingen van het witboek. Door de bandenspanning op het correcte peil te houden, verwezenlijkt AMT het hoofddoel dat door deze aanbeveling wordt benadrukt.
In de volgende testfase zullen meerdere vrachtwagenparken in de VS en Canada gedurende de komende 18 maanden de AMT-technologie testen tijdens hun normale dagelijkse activiteiten.
AMT maakt het mogelijk banden op een vastgestelde koude bandenspanning te houden, zonder dat er externe pompen of elektronica nodig zijn. Het systeem maakt gebruik van een peristaltische pomptechnologie voor het automatisch handhaven van de bandenspanning op het door het wagenpark gewenste niveau. Alle onderdelen van het AMT-systeem, met inbegrip van de pomp, zijn volledig in de band zelf verwerkt.
Het Office of Vehicle Technology van het DOE heeft een subsidie van 1,5 miljoen dollar (1,17 miljoen euro) beschikbaar gesteld ter ondersteuning van het onderzoek, de ontwikkeling en de demonstratie van het AMT-systeem voor commerciële voertuigbanden, die in Akron plaatsvinden.