Het onderzoek dat in opdracht van Goodyear werd uitgevoerd, geeft aan dat de sector voor vrachtvervoer over de weg investeert in de toekomst. Zo is 53 procent van de vloten is voorstander van meer financiële prikkels voor groenere voertuigen en voor vloten die investeren in brandstofefficiënte banden (60 procent). Een op tien vlootbeheerders zegt dat de impact van regelgeving een van de twee belangrijkste uitdagingen is voor het wegvervoer als geheel. Daarnaast is 74 procent van de fleetmanagers van mening dat de vermindering van de belastingen op brandstoffen een positief effect zal hebben en 72 procent ondersteunt investeringen in het wegennet.
Uit het Goodyear-boek blijkt ook onder meer dat 40 procent van de vlootbeheerders de stijgende brandstofkosten als hun grootste zorg ziet. Als antwoord hierop meten bijna alle (92 procent) vlootbeheerders het brandstofverbruik van hun vloot. Tweederde (66 procent) van de fleetmanagers die gebruik maken van telematica, delen ook relevante informatie met hun chauffeurs om hen te helpen de efficiëntie van hun rijgedrag te verbeteren. Tot slot is het vinden en houden van vakbekwame chauffeurs ook een belangrijke zorg voor wagenparkbeheerders. Voor 25 procent van hen was dit de grootste of tweede grootste zorg.
Aanbevelingen
Concreet vertaalt Goodyear de uitkomst van het onderzoek naar een aantal aanbevelingen voor Europese wetgevers. Zo zouden er incentives moeten komen voor zuinige vloten, kan de promotie van het EU-bandenlabel beter en moet TPMS (Tire Pressure Monitoring Systems) verplicht worden voor nieuwe bedrijfsvoertuigen om zo de brandstofefficiëntie te verhogen.
Ook moet er meer duidelijkheid komen over regelgeving rond afmetingen en het gewicht van vrachtwagens en richtlijnen over grensoverschrijdend vervoer met grotere voertuigen moeten worden aangescherpt. Tot slot is meer steun voor het verder optimaliseren van telematica-technologie gewenst, net als extra steun voor het aantrekken en behouden van bekwame chauffeurs.