Volvo Trucks onthulde een volledig nieuwe, volledig elektrische achteras op de IAA in Hannover. De nieuwe e-as maakt ruimte vrij voor meer accu’s en betekent een nog grotere actieradius voor de batterij-elektrische trucks van Volvo. Maar de as gaat voorlopig nog niet in productie.
De nieuwe e-as maakt nog meer accu’s in de truck mogelijk door de elektromotoren en de transmissie in de achteras te integreren. Meer batterijen betekent een groter bereik, wat mogelijkheden schept om ook langeafstandstransporten te elektrificeren. Op de brandstofcel elektrische trucks, die in de tweede helft van dit decennium worden geïntroduceerd, komt de extra ruimte goed van pas voor het installeren van andere componenten..
Volvo zegt pas over een paar jaar te starten met de serieproductie van trucks met de nieuwe e-as, die een aanvulling vormt op het huidige aanbod van batterij-elektrische trucks. Volvo Trucks heeft een driesporenstrategie om tot nul-emissies te komen: batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen zoals biogas, HVO of zelfs groene waterstof lopen.