De huidige vrijstellingsregeling dateert uit 2010. Deze is destijds ingevoerd om het gebruik van elektrische vrachtauto’s in stedelijke gebieden aan te moedigen. De regeling maakt het mogelijk om elektrisch of hybride/elektrisch aangedreven vrachtauto’s tot 7,5 ton met een B-rijbewijs te besturen. Volgens het ministerie van IenM zou de regeling voor maximaal 5 jaar gelden, maar die termijn is volgens TLN nooit duidelijk gecommuniceerd.
Begin dit jaar kwam onverwacht volgens TLN het bericht dat de regeling zou worden beëindigd. Een strop voor bedrijven die in deze voertuigen hebben geïnvesteerd, zegt TLN: “Temeer omdat veel van de in totaal 42 voertuigen nog geen 2 jaar oud zijn. TLN heeft geprobeerd om tot een langere overgangsregeling voor deze voertuigen te komen. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in een verlenging tot 1 januari 2016.”
Hoop vervlogen
Verder wilde het ministerie volgens TLN niet gaan. Even leek er nog sprake te zijn van een verlenging omdat de vereiste wijziging van de regelgeving mogelijk niet op tijd klaar zou zijn. Met de publicatie van de wijziging in de Staatscourant is die hoop vervlogen en is de datum van 1 januari nu definitief. Met ingang van het nieuwe jaar is voor het rijden met deze voertuigen tenminste een C-rijbewijs vereist.
Er komt wel een nieuwe vrijstellingsregeling voor het B-rijbewijs om het gebruik van elektrische vrachtauto’s in stedelijke gebieden te stimuleren. Deze kent echter een gewichtslimiet van 4250 kg. De nieuwe regeling zou op 1 januari 2016 in werking treden, maar die datum wordt niet gehaald. De beoogde ingangsdatum is nu 1 juli 2016.