Onlangs bleek namelijk uit een inspectie door de politie op de Belgische wegen dat 12 procent van het Nederlandse vrachtwagenpark een ernstig defect heeft. Het gaat dan vooral om versleten remmen of vlakke banden.

Volgens de minister zijn de cijfers uit het onderzoek niet representatief voor alle vrachtauto’s die op de Nederlandse wegen rijden, omdat deze selectief zijn gecontroleerd. Tussen 2009 en 2013 zijn er 10.336 Nederlandse vrachtauto’s gecontroleerd, waarvan 2,5 procent na controle een rijverbod kregen. Bij het buitenlandse zware vervoer was dat 2,7 procent van in totaal 6.740 gecontroleerde voertuigen.

Schultz van Haegen zegt verder: “Ik heb uw kamer op 25 januari 2013 geïnformeerd over de omvang van de problematiek met betrekking tot ongevallen met vrachtauto’s. Ik heb toen ook aangegeven dat ik op basis van die getallen geen reden zie om extra maatregelen te nemen. Deze nieuwe informatie lijkt geen trendbreuk, mede omdat bij deze incidentele controles vaak (in België en Nederland) juist de vrachtauto’s eruit worden gepikt die er al ‘slecht onderhouden’ uitzien.”

Overigens is zij van mening dat er sprake is van oneerlijke concurrentie als vervoerders vanwege de crisis onderhoud aan hun wagenpark uitstellen. Daarnaast spreekt zij waardering uit voor het initiatief van TVM Verzekeringen voor een landelijke campagne over transportveiligheid.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties