Geely betaalt omgerekend circa 3,25 miljard euro voor het aandeel. Geluiden als zou een hereniging op komst zijn van Volvo’s auto- en trucktak zijn volgens betrokkenen “prematuur”.
Sinds de Volvo Group in 1999 Volvo Cars verkocht aan Ford gaan beide divisies gescheiden door het leven. Geely ziet echter aanzienlijk potentieel in krachtenbundeling. Zowel op het gebied van marketing als in technologisch opzicht (autonoom rijden, elektrificatie) zou wederzijds winst te behalen zijn. Daarnaast kan Geely eraan bijdragen dat Volvo met zijn vrachtwagens steviger voet aan de grond krijgt in China. Op fabrikanten als Daimler en Volkswagen, die nog steeds hun truck- en auto-activiteiten combineren, groeit de laatste tijd de druk van investeerders en analisten om de takken te splitsen.
Winstniveau
Cevian is een activistische aandeelhouder, die de afgelopen elf jaar constant druk heeft uitgeoefend op Volvo Group om te herstructureren en zo het winstniveau op te voeren. Dat heeft de investeerder geen windeieren opgeleverd, want het verkoopbedrag van de aandelen was het hoogste dat een activistische aandeelhouder ooit toucheerde.