Het antwoord viel al in de eerste inleiding. Het gaat om de euro’s en daaraan is het welzijn van de wereld en dus ook het milieu, onderhavig. De afgelopen tijd is de olieprijs gehalveerd en dit heeft beslist zijn invloed op de motivatie om eens wat anders dan diesel te proberen. Vanzelfsprekend, en ik denk dat ze gelijk hebben, hielden de LNG-verkopers het hoofd koel door te stellen dat de businesscase voor een LNG-truck in de landelijke distributie nog altijd beter is dan een dieseltruck. Maar de bijbehorende infrastructuur of beter gezegd het gebrek daar aan en de moeilijkheid om LNG in een vrachtautotank te krijgen, maken transporteurs, die tot een pioniersrol zijn veroordeeld, wantrouwig.
Samenwerking
Samenwerking op breder vlak, chauffeurs beter trainen, het kwam allemaal voorbij. Maar het is een beetje marginaal allemaal. Wat nodig is, en dat was wel een mooie concrete toezegging, is dat er één manier van tanken komt en dat er landelijke opleidingen komen voor chauffeurs in de omgang met LNG tankstations. Er rijden nu 250 trucks op LNG in Nederland. Rond 2020 moeten dit er 6500 zijn. Duidelijk was dat de circa honderd aanwezigen bij het symposium hier zorgelijk bij keken.