Ford maakt de populaire Ranger pick-up klaar voor de toekomst met een plug-in hybride variant. De Ford Ranger PHEV maakt emissievrij rijden mogelijk, maar biedt daarnaast wat andere interessante voordelen.
Bewust kiest Ford ervoor om de Ranger niet volledig elektrisch te maken, zoals het eerder wel deed met de F150 Lightning in Amerika. Volledig elektrische auto’s missen het bereik en de trekkracht van brandstofmodellen en Ford wil hierin geen compromis bieden. De Ford Ranger PHEV kan derhalve hetzelfde als de oude Ranger, en meer.
Sowieso heeft de Ranger PHEV het hoogste koppel van alle Rangers, dankzij de elektrische aandrijving. Hij mag nog steeds een aanhanger tot 3,5 ton trekken. Ford garandeert ook dat het laadgewicht gelijk blijft, al kunnen ze nog geen exacte cijfers geven. Dankzij de combinatie van elektromotor en de vertrouwde 2,3 liter viercilinder benzinemotor is van range anxiety geen sprake.
Eigen generator
Volgens Ford kan de Ranger PHEV zo’n 45 kilometer volledig elektrisch rijden. Hiermee zijn zero emissie-zones dus geen probleem. Door middel van vier rijstanden kun je bepalen of de auto puur elektrisch moet rijden of juist de accu moet opladen voor later. Je kunt de Ranger ook aan de stekker leggen natuurlijk. Naar de laadsnelheid en accugrootte moeten we helaas nog gissen. Wel weten we dat snelladen niet mogelijk is.
De Ford Ranger PHEV beschikt over Ford Power On-Board, dat we eerder op de e-Transit zagen. Dankzij drie volwaardige stopcontacten – één in de cabine en twee in de laadbak – kun je onderweg apparaten opladen of op locatie je gereedschap gebruiken. In feite maakt de Ranger PHEV een losse generator overbodig: overal heb je stroom voor handen. Als de accu leeg dreigt te raken, dan springt de benzinemotor aan.
Met de Ford Ranger PHEV komt er dus een interessante pick-up bij voor de ondernemer. Niet alleen kan hij er volledig elektrisch mee rijden zonder de stress van elektrisch rijden, maar hij kan ook zijn gereedschap aansluiten. Gecombineerd met het bekende laadvermogen en de goede off-roadkwaliteiten biedt de Ford Ranger PHEV een aantrekkelijk en veelzijdig voertuig. De eerste examplaren verschijnen begin 2025 bij de dealers, prijzen zijn nog niet bekend.