Het is niet voor niks dat ze de aankondiging hiervan doet bij een Duitse krant. De Duitse overheid ligt overhoop met Brussel om een tolsysteem voor auto’s in te voeren. Daarbij willen de Duitsers hun eigen automobilisten minder laten betalen, net zoals destijds (2005) met de maut voor trucks. Ze roept de Duitsers nu op de nieuwe voorstellen, die we dit jaar nog gaan vernemen, te ondersteunen. “Een systeem waarbij eigen burgers worden voorgetrokken is simpelweg wettelijk verboden in de EU”, zei ze beslist.

Kilometers in plaats van periode

Ze vindt bovendien dat de veelheid aan systemen en regelingen binnen de EU ‘de mobiliteit binnen de Unie verstoort’. Een ander gegeven is dat ze een systeem wil dat afrekent op afgelegde kilometers, en niet over een bepaalde periode waarbij gebruik wordt gemaakt van het wegennet. Dat laatste is het geval in Tsjechië, Zwitserland, Oostenrijk en Slovenië. Ook het Duitse plan is op dit principe gebaseerd, maar de trucks betalen wel per kilometer.

Bulc zegt dat ze dit jaar nog met concrete voorstellen komt. Vast staat dat het om zowel auto’s als trucks en bussen gaat. Het einde van het Eurovignet, wat buitenlandse trucks nu nog in bijvoorbeeld Nederland nodig hebben, lijkt in zicht.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties