Het is niet voor niks dat ze de aankondiging hiervan doet bij een Duitse krant. De Duitse overheid ligt overhoop met Brussel om een tolsysteem voor auto’s in te voeren. Daarbij willen de Duitsers hun eigen automobilisten minder laten betalen, net zoals destijds (2005) met de maut voor trucks. Ze roept de Duitsers nu op de nieuwe voorstellen, die we dit jaar nog gaan vernemen, te ondersteunen. “Een systeem waarbij eigen burgers worden voorgetrokken is simpelweg wettelijk verboden in de EU”, zei ze beslist.
Kilometers in plaats van periode
Ze vindt bovendien dat de veelheid aan systemen en regelingen binnen de EU ‘de mobiliteit binnen de Unie verstoort’. Een ander gegeven is dat ze een systeem wil dat afrekent op afgelegde kilometers, en niet over een bepaalde periode waarbij gebruik wordt gemaakt van het wegennet. Dat laatste is het geval in Tsjechië, Zwitserland, Oostenrijk en Slovenië. Ook het Duitse plan is op dit principe gebaseerd, maar de trucks betalen wel per kilometer.
Bulc zegt dat ze dit jaar nog met concrete voorstellen komt. Vast staat dat het om zowel auto’s als trucks en bussen gaat. Het einde van het Eurovignet, wat buitenlandse trucks nu nog in bijvoorbeeld Nederland nodig hebben, lijkt in zicht.