Deze stroomlijnhulpen, denk aan een ‘neus’ voorop de trekker en uitklapbare ‘flappen’ aan de achterkant van de trailer, zijn straks legaal, evenals de zijskirts die de trailer nu nog in principe iets te breed maken. De Europese Commissie zegt te verwachten dat met deze maatregelen trucks zeven tot tien procent zuiniger zullen worden en dat de verkeersveiligheid erdoor verbeterd wordt. De verruiming van de lengtematen mag alleen vanwege de stroomlijnhulpen, de laadruimten mogen hierdoor niet vergroot worden.
Verbannen
De lange en zware voertuigen (LZV) zijn inmiddels gemeengoed in Nederland, Denemarken, Zweden en Finland, maar mogen niet in Europa worden toegelaten. De LZV (ecocombi) wordt voorlopig verbannen, tot grote vreugde van de Groenen.
Dat de LZV de beoogde Europese CO2-reductie van twintig procent in 2020 in het wegvervoer in één klap realiseert en daarbij ook nog een bijdrage aan de verkeersveiligheid en het verwachte chauffeurstekort levert, wordt in Brussel genegeerd.