Deze stroomlijnhulpen, denk aan een ‘neus’ voorop de trekker en uitklapbare ‘flappen’ aan de achterkant van de trailer, zijn straks legaal, evenals de zijskirts die de trailer nu nog in principe iets te breed maken. De Europese Commissie zegt te verwachten dat met deze maatregelen trucks zeven tot tien procent zuiniger zullen worden en dat de verkeersveiligheid erdoor verbeterd wordt. De verruiming van de lengtematen mag alleen vanwege de stroomlijnhulpen, de laadruimten mogen hierdoor niet vergroot worden.

Verbannen

De lange en zware voertuigen (LZV) zijn inmiddels gemeengoed in Nederland, Denemarken, Zweden en Finland, maar mogen niet in Europa worden toegelaten. De LZV (ecocombi) wordt voorlopig verbannen, tot grote vreugde van de Groenen.

Dat de LZV de beoogde Europese CO2-reductie van twintig procent in 2020 in het wegvervoer in één klap realiseert en daarbij ook nog een bijdrage aan de verkeersveiligheid en het verwachte chauffeurstekort levert, wordt in Brussel genegeerd.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
13 mei 2025
ING: Investeren in diesel blijft de norm
Meest bekeken berichten
Recente reacties