Na de brandstofkosten wordt de impact van regelgeving het vaakst als probleem genoemd door vlootmanagers. De impact van regelgeving wordt het sterkst ervaren door kleinere vloten. Een kwart van de vloten van tussen de 20 tot 50 vrachtwagens gaf aan dat na de brandstofkosten, de regelgeving van de Europese Unie de grootste impact had op hun bedrijf. Het in dienst nemen en omscholen van personeel wordt ook als van belang ervaren. Doordat de gemiddelde leeftijd van chauffeurs oploopt, zal dit probleem de komende jaren alleen maar toenemen.
Het onderzoek dat in opdracht van Goodyear werd uitgevoerd, geeft aan dat de sector voor vrachtvervoer over de weg investeert in de toekomst. Er blijkt tevens uit dat veel vloten voorstander zijn van het voornemen van de Europese Unie om de koolstofuitstoot te verlagen. 76 procent van de vloten heeft zijn chauffeurs opgeleid om brandstofefficiënt te rijden en meer dan de helft van de vloten gebruikt altijd de meest brandstofefficiënte vrachtwagens. Hoewel vloten zich zorgen maken over de hoge brandstofbelastingen, roept slechts een kwart van de vloten op tot een vermindering in de wetgeving omtrent CO2. Hieruit blijkt dat de pogingen van vloten om de brandstofkosten te verminderen aansluiten bij de groene initiatieven van de Europese Unie.
Uitdagingen
- De grootste uitdagingen voor vloten: brandstofkosten (40 procent), het aannemen en omscholen van chauffeurs (25 procent) en regelgeving (11 procent).
- 76 procent van de vloten investeert in de scholing van chauffeurs voor een verbeterde brandstofefficiëntie.
- 68 procent van de vloten vindt dat er meer geïnvesteerd moet worden in wegenonderhoud.
- 51 procent is voorstander van het gebruik van grotere vrachtwagens.
- 68 procent is voorstander van het overeenstemmen van regelgeving.