Johan Vanherck, manager Contract Vervoer bij Ploeger: “Als logistiek dienstverlener maken we duurzaamheid en innovatie concreet, iets wat past bij het DNA van Ploeger.” De hybride koelmotor wordt door Ploeger ingezet in de binnenstad van Den Bosch. Daar worden vrijwel alle horecabedrijven bevoorraad met een Mercedes Antos, in combinatie met de stille en emissieloze koelmotor van TRS, een koelmotorspecialist uit Katwijk.
De verschillen tussen een traditionele en een TRS Twin-Cool-koelmotor zijn enorm, beaamt Roy van Schie, salesmanager bij TRS: “Een traditionele koelmotor wordt aangedreven door een aparte dieselmotor, terwijl een hybride koelmotor wordt aangedreven door de zuinige en schone Euro 6-motor uit de vrachtwagen. Als de vrachtwagen volledig stil moet zijn tijdens het lossen, blijft de koelinstallatie koelen dankzij het gekoppelde batterijpakket. Die combinatie resulteert in minder overlast en een uitstoot die 60 keer lager is dan een traditionele koelinstallatie. Daardoor voldoet Ploeger met deze combinatie nu al aan de Green Deal-Zero-Emission Stadslogistiek.”
Hybride oplossing
Ploeger ziet nieuwe mogelijkheden dankzij de nieuwe koelmotor: “In de binnenstad is een ronkende koelmotor natuurlijk vervuilend en tegelijk niet comfortabel voor ondernemers en omwonenden. Deze fluisterstille hybride oplossing brengt nieuwe mogelijkheden in de samenwerking met onze klant Sligro. We kunnen in grotere tijdvakken leveren, wat winst is voor Sligro, haar klanten en ook voor ons als logistiek dienstverlener.”
De gemeente Den Bosch omarmt deze innovatie en in de Lange Putstraat in het centrum van de Brabantse stad mogen horecabedrijven enkel nog beleverd worden door vrachtwagens met een hybride koelmotor.