Leen Bakker ging voor de vervanging van het overgrote deel van het wagenpark op zoek naar trucks met zowel een laag verbruik als een hoog gebruiksgemak en comfort voor de chauffeurs. Het bedrijf testte naast de Mercedes-Benz Actros de trucks van vier andere grote truckmerken.
Ewald Vogel, Hoofd Transport Leen Bakker: “Waar het verbruik van de overige vrachtwagens net onder of boven de 1 op 4 zat, bleek de Actros veruit de zuinigste met een verbruik van 1 op 4,5. De trucks worden in een tweeploegendienst ingezet voor het bevoorraden van onze vestigingen door de hele Benelux en leggen hierbij zo’n 200.000 kilometer per jaar af. Je kunt je voorstellen dat een besparing van 12,5% dan zeer aanzienlijk is.”
Naast verbruik was een ander aandachtspunt tijdens de test het gebruik. Chauffeurs letten tijdens de test op rijgedrag, comfort in de cabine, en het bedieningsgemak van de instrumenten. Ook op dat vlak kwam de Actros als beste uit de test.
Voorspellend vermogen
Alle trekkers zijn naast verschillende innovatieve veiligheidssystemen uitgerust met Predictieve Powertrain Control (PPC), waarmee de aandrijflijn van de trucks automatisch rekening houdt met aankomende stijgingen en dalingen in de weg, om zo nog eens enkele procenten besparing te realiseren. Ewald Vogel: “Onze vrachtwagens rijden regelmatig wat dieper België in. Wat opvalt is dat het verbruik in het heuvelachtige landschap daar dankzij PPC nauwelijks toeneemt.”
De order is ingevuld door bedrijfswagendealer Rüttchen en Mercedes-Benz Fleetsales: “We worden – onder andere met de Actros en met Mercedes-Benz telematicssysteem Fleetboard, maar ook met de chauffeurstraining en de R&O – uitstekend ondersteund op het gebied van Total Cost of Ownership.” De trekkers zijn in gebruik genomen inclusief een reparatie- en onderhoudscontract bij de genoemde dealer.
LZV
Nu het volledige wagenpark van de meubelgigant naar Euro VI is vernieuwd, start Leen Bakker het Lean and Green traject, omdat ook het terugdringen van emissie een speerpunt is. Tevens neemt men in december aanstaande twee 8 meter trailers in gebruik waarna twee van de Actros trekkers met een 13,60 meter en een 8 meter trailer ingezet zullen worden als LZV om zo het verbruik en de uitstoot nog verder terug te dringen.