Inmiddels is er ook een plan om de tol al vanaf 3,5 ton GVW te gaan heffen. Hier is met name de SPD op tegen, omdat dan de kleine ondernemer onevenredig getroffen zou worden. Nu geldt de tolplicht vanaf 7,5 ton GVW.

Tot nu toe haalt Duitsland op jaarbasis dik drie miljard euro binnen aan vrachtwagentol. Met de nieuwe maatregel wil Duitsland omrijdend verkeer indammen, dat zo de tolplicht vermijdt. De opbrengsten van de tol zullen vanaf 2018 ook deels met de provincies gedeeld worden.

Exploitant Toll Collect zal de infrastructuur voor de uitbreiding voor zijn rekening nemen. Dat is in zoverre pikant, dat de Duitse Staat en Toll Collect in een lange juridische procedure verwikkeld zijn: Vanwege misstanden bij Toll Collect in 2003 en in 2004, moest de invoering van de tol tot twee maal toe uitgesteld worden. Dat kostte Duitsland zes miljard euro en het heeft Toll Collect hiervoor aangeklaagd. De uitkomst van deze zaak laat nog op zich wachten.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Recente Reacties