Tot die tijd is de Duitse douane al wel begonnen met handhaven. Hieruit blijkt dat veel chauffeurs inderdaad ten minste 8,50 euro per uur betaald krijgen, maar er zijn er ook die het met 250 euro voor een hele maand moeten doen.
1 augustus 2015 heeft Duitsland de meldings- en documentatieplicht voor buitenlandse werknemers die in Duitsland werken, versoepeld. Dit houdt in dat de aanmelding van chauffeurs bij de douane in Keulen in een aantal gevallen niet meer nodig is. Naast de chauffeurs die uitsluitend transitritten door Duitsland doen, en die al zijn vrijgesteld van registratie, komen daar nog twee groepen bij.
Uitzondering
Het is vanaf 1 augustus 2015 voor een werkgever niet meer verplicht om zijn werknemers bij de Zoll aan te melden indien het normale maandloon van de werknemer meer dan 2.958 euro bruto bedraagt, (dat is een vast loon dat iedere maand moet worden betaald, zonder variabele toeslagen).
De genoemde verplichting vervalt ook indien het normale maandloon van de werknemer meer dan twee mille bruto bedraagt én de werkgever kan aantonen dat hij dit loon gedurende de voorbije twaalf maanden heeft betaald. Deze twee mille moet dus een gegarandeerd salaris zijn, dat de werknemer iedere maand heeft ontvangen.
Er wordt geen uitzondering gemaakt voor deeltijdwerkers, puur om handhavingstechnische redenen. Dus parttimers moeten nog steeds worden aangemeld.