Tot die tijd is de Duitse douane al wel begonnen met handhaven. Hieruit blijkt dat veel chauffeurs inderdaad ten minste 8,50 euro per uur betaald krijgen, maar er zijn er ook die het met 250 euro voor een hele maand moeten doen.

1 augustus 2015 heeft Duitsland de meldings- en documentatieplicht voor buitenlandse werknemers die in Duitsland werken, versoepeld. Dit houdt in dat de aanmelding van chauffeurs bij de douane in Keulen in een aantal gevallen niet meer nodig is. Naast de chauffeurs die uitsluitend transitritten door Duitsland doen, en die al zijn vrijgesteld van registratie, komen daar nog twee groepen bij.

Uitzondering

Het is vanaf 1 augustus 2015 voor een werkgever niet meer verplicht om zijn werknemers bij de Zoll aan te melden indien het normale maandloon van de werknemer meer dan 2.958 euro bruto bedraagt, (dat is een vast loon dat iedere maand moet worden betaald, zonder variabele toeslagen).

De genoemde verplichting vervalt ook indien het normale maandloon van de werknemer meer dan twee mille bruto bedraagt én de werkgever kan aantonen dat hij dit loon gedurende de voorbije twaalf maanden heeft betaald. Deze twee mille moet dus een gegarandeerd salaris zijn, dat de werknemer iedere maand heeft ontvangen.

Er wordt geen uitzondering gemaakt voor deeltijdwerkers, puur om handhavingstechnische redenen. Dus parttimers moeten nog steeds worden aangemeld.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties