In Duitsland begint LNG als truckbrandstof flink aan te slaan. De brandstof, die leidt tot een reductie van maximaal 20 procent van CO2 bij vrachtwagens, wint ook daar aan populariteit in het wegvervoer. De afzet verdrievoudigde in 2020 ten opzichte van 2019.

Duitsland heeft een subsidie in petto voor vervoerders die met LNG-trucks willen gaan rijden. Daarnaast is er een regeling die LNG-trucks vrijstelt van de trucktol. Wie dus veel kilometers maakt, kan een flink voordeel opstrijken. Die boodschap lijkt nu te zijn aangekomen bij de Duitse vervoerders.

Tankstations

Hier komt nog bij dat ook het tankstations is toegenomen. In Duitsland kun je nu op 46 plaatsen LNG tanken. Vergeleken met de ruim 30 stations in ons land is dat nog weinig, maar de Duitse tankstations bevinden zich op strategische punten. Volgens de Duitse branchevereniging werd door inzet van LNG bij trucks, een uitstoot van 48.000 ton CO2 vermeden. In Duitsland rijden nu 4355 trucks op LNG. In Nederland zijn het er een kleine duizend in totaal. Op de foto nieuwe LNG-trucks van Koeltrans, een order van twintig stuks.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties