Hieraan vooraf ging natuurlijk de gebleken inefficiency van de Duitse spoorwegen, de lange staking van de machinisten en de fikse tariefstijgingen voor klanten van de Deutsche Bahn. Met als gevolg rode cijfers in de jaarverslagen.
Het protest bij de Brandenburger Tor werd aangejaagd door SPD-politici, die nu ineens in weerwil van talrijke rapporten, roepen dat LZV onveilig zijn. Deze critici vrezen dat wanneer de praktijkproef met LZV, die zonder problemen verloopt en die betrokken bedrijven een duidelijke verbetering in efficiency en lagere kosten brengt, leidt tot nog meer van deze combinaties. Bovendien zou dan wel eens het GVW kunnen worden opgetrokken van veertig naar zestig ton, zoals ook het geval is in Nederland en Zweden.
Ronduit droevig is dat de politici vrezen dat het Duitse snelwegnet niet bestand is tegen combinaties van zestig ton. Het ontgaat deze politici dat in hun land ’s nachts er vele uitzonderlijke transporten over de Autobahnen daveren, met veel hogere gewichten. Veilig en zonder problemen.
Aftersales Truck schreef onlangs een uitgebreid artikel over duurzaamheid en LZV’s. ook enkele wagenparkbeheerders beschreven hun LZV-ervaringen.