Dat zegt althans Günter Gülker directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) in Den Haag tegen het FD. De politiek zou de urgentie biet aanvoelen. Desalniettemin verliezen transporteurs veel geld door aanzienlijke vertragingen op het Duitse wegennet. “Als het wegennet op orde zou zijn, zou onze export naar Duitsland veel sneller kunnen groeien”, meent Gülker. “Als tenminste ook aan andere voorwaarden is voldaan, zoals een krachtige Holland-branding. Nu stagneert de uitvoer, maar dat ligt ook aan de lage olieprijs. In het algemeen investeert Duitsland veel te weinig. Er is een gat van zo’n €80 mrd per jaar. Andere landen investeren ongeveer 21% van het bruto binnenlands product, maar Duitsland komt niet verder dan 17,5%. Van de 120.000 viaducten in Duitsland is de helft ouder dan veertig jaar. In Noordrijn-Westfalen, dat voor Nederland ook een transitland is, zijn dertig bruggen die voor vrachtwagens zijn gesloten of waar zij alleen langzaam overheen kunnen. De transportsector lijdt, maar betaalt wel tol en eist daarom dat zij daarvoor een goede infrastructuur krijgt.”