Op snelwegen met veel vrachtverkeer ontstaan vaak colonnes met dicht op elkaar rijdende vrachtauto’s. Voor in- en uitvoegend verkeer kan dat problemen opleveren. Maar ook vrachtautochauffeurs kunnen in moeilijkheden komen door automobilisten die zenuwachtig een gaatje zoeken om in- of uit te voegen. Daarnaast is het dicht op de voorganger rijden gevaarlijk als er plotseling wordt geremd.

De meest gehoorde suggestie is dat weggebruikers meer afstand moeten houden en dat daar strenger op moet worden gecontroleerd. Om weggebruikers te helpen kan met merktekens op de weg de benodigde afstand worden aangegeven. Belangrijk is ook dat automobilisten vanaf een oprit met voldoende snelheid invoegen en niet tot het laatste moment wachten met uitvoegen.

Colonnes door inhaalverboden

In veel reacties is er terecht gewezen op dat inhaalverboden voor vrachtauto’s colonnevorming in de hand werken. TLN pleit ervoor de inhaalverboden dynamisch te maken, dus afhankelijk van de daadwerkelijke verkeersintensiteit op een traject. Dit zorgt volgens TLN voor een grotere dynamiek in het verkeer, waardoor de kans op colonnevorming en concentratieverlies bij chauffeurs afneemt.

Ook aan de wegen zelf kan volgens betrokkenen het nodige worden gedaan. Invoegstroken kunnen langer worden gemaakt, zodat zware vrachtauto’s meer tijd hebben om op snelheid te komen alvorens in te voegen. Voor het soepeler laten invoegen van alle verkeer bepleit TLN het laten doorlopen van de invoegstrook in de rechter rijstrook. Op een aantal drukke snelwegen met veel vrachtverkeer is de aanleg van een derde rijstrook noodzaak, zegt TLN. Bijvoorbeeld op de A27, de A15, de A1 en de A67. Deze wegen staan al lange tijd in de wensenlijst van TLN voor selectieve capaciteitsuitbreiding van het wegennet.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties