Van alle containers moet het brutogewicht door de verlader worden geverifieerd. Dit kan op twee manieren. Ten eerste door de beladen container fysiek te wegen op een gekalibreerde en gecertificeerde weegbrug. Ten tweede door gebruik van een goedgekeurde berekeningswijze voor het totaalgewicht van lading, pallets, verpakkingsmaterialen en het gewicht (tarra) van de container.

De gecertificeerde berekeningswijze moet zijn goedgekeurd door de bevoegde autoriteiten van het land waar de container is beladen. EVO werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de berekeningsmethoden zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij al bestaande processen en praktijken bij exporterende bedrijven.

De verlader moet het totaalgewicht van container, lading, pallets en stuwmaterialen op tijd doorgeven aan de kapitein en de terminal, zodat het stuwplan van het schip conform de opgegeven gewichten wordt opgesteld.

Deze weegverplichting gaat in op 1 juli 2016 en geldt wereldwijd. EVO zegt dat het jarenlang heeft gestreden tegen deze weegplicht. Het vastzetten (sjorren) van de containers aan boord van zeeschepen is nog belangrijker.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 juni 2025
Tien nieuwe: bij Raamsman niks dan Scania
17 juni 2025
Toestaan B-rijbewijs elektrische bestelauto kent veel beperkingen
17 juni 2025
Goed zicht
16 juni 2025
Scania lanceert MCS oplossing
16 juni 2025
ACEA: verhoging dieselprijs nodig
16 juni 2025
Elke tweede vuilniswagen in ons land is een DAF
Meest bekeken berichten
Recente reacties