Tegenover dat trieste bericht en al het persoonlijk leed wat er nauw mee verbonden is, staan ook andere geluiden. Om de hoek nota bene van het op dat moment in faillissement verkerende Koops Furness opende collegadealer Nijwa zijn Volvo-visitekaartje. We belichten het indrukwekkende pand en de ontwikkelingen bij het merk verderop in dit nummer. En het is niet het enige voorbeeld. Als de bouw volgens plan verloopt, is eind december de oplevering van een nieuwbouw voor MAN in Ridderkerk.
We kunnen lang en kort praten over wat er misging en over waar kansen liggen, maar in de basis draait het om het toekomstscenario dat dealers denken te hebben. Geloof je in je merk en heb je een onderneming die de investering niet alleen aandurft maar ook kan realiseren dan is het gekozen pad goed te verdedigen. Daartegenover staat een steeds professioneler en ronduit competitief universeel kanaal.
Wie heeft gelijk?
In de praktijk ligt het een stuk genuanceerder. Het ‘spel’ tussen dealer en importeur bepaalt de ruimte die de ondernemer krijgt, terwijl een merk als Scania al vroegtijdig het pad van de ketenintegratie opzocht door dealers en importeur in eigendom te krijgen.
Deze trends zorgen voor een spanningsveld dat richting 2020 alleen maar in voltage zal toenemen. Dat toekomstbeeld is onderzocht om verschillende denkrichtingen te bieden en ondernemers de mogelijkheid te geven te anticiperen op wat er aan zit te komen. Voorwaar geen sinecure, want nog afgezien van de continuïteit van het dealerbedrijf en dus van de rendementen zijn ook zaken als een vergrijzende personeelsbezetting punten van aandacht. En dat raakt echt niet alleen dealers.