Alle veertig trucks van het bedrijf zijn uitgerust met deze Event Data Recorder. Dit is een compact apparaat dat steeds een filmpje van maximaal twaalf seconden in het geheugen houdt. Zodra er hard wordt geremd of er anderszins sprake is van een bruuske beweging, slaat de camera het filmpje op. Hierop is dus ook te zien wat de chauffeur deed in de seconden voor het incident.
De proef loopt nu vier maanden. De Rooy liet zien dat er in een aantal gevallen nog net op het nippertje hard geremd kon worden om bijvoorbeeld een kop-staartbotsing te voorkomen. De voornaamste oorzaak, dus wat eraan vooraf ging, was een chauffeur die met zijn smartphone bezig was. Hoewel de proef nog maar nauwelijks op gang is, durft het bedrijf de conclusie aan dat de smartphone een groot gevaar is in het verkeer. De chauffeurs in kwestie worden gewaarschuwd, voor zover ze zelf natuurlijk niet flink geschrokken zijn.
Waarschuwing, boete of ontslag
Alle communicatie met de thuisbasis verloopt handsfree, dus bij De Rooy staat vast dat het in alle gevallen gaat om privézaken die de chauffeur tijdens het rijden denkt te kunnen afhandelen. Chauffeurs die hierop betrapt worden krijgen eerst een waarschuwing, dan een boete en als ook dat niet helpt, ontslag. “Onze chauffeurs mogen best (handsfree) bellen onderweg. Daarvoor hebben we zelfs gratis headsets uitgedeeld zodat dat veilig kan gebeuren. Maar rijdend appen en sms-en, de mail uitlezen enzovoort, dat willen we echt niet.”
De Rooy wil het hele wagenpark standaard uitrusten met de EDR.