In de praktijk betekent dit: trucks en bestelauto’s op aardgas, vergevorderde telematica, gebruik maken van zonne-energie met tal van collectoren op het dak van het magazijn en een palletkachel om het bedrijfspand lekker warm te houden. De medewerkers doen bij ledverlichting hun werk. De palletkachel zorgt volgens De Rooy voor warmere gebouwen, met een geringere CO2-uitstoot dan een vergelijkbare gasketel.
Het gevolg is dat het bedrijf al sinds 2009 erin slaagt om flink kosten te besparen. Dat begon in 2009 met de implementatie van Green Driver, een systeem wat het brandstofverbruik nadrukkelijk in kaart brengt. De Rooy leerde dat de chauffeurs wat meer aandacht behoefden. Met als gevolg dat in combinatie met de Green Driver er een brandstofreductie van tien procent werd gerealiseerd. Alle maatregelen opgeteld boekte De Rooy in dat eerste duurzame jaar een CO2-reductie van dertig procent.
Combinaties
De klantenkring van De Rooy veranderde mee, zoals tapijtfabrikant Interface, de bekendste en eerste grote klant. Een andere reden voor De Rooy om voor duurzaam materieel te kiezen, waren de milieuzones in bijvoorbeeld Utrecht. Daar kan De Rooy overal moeiteloos komen door de inzet van eerst een gastruck. Intussen wordt Utrecht met een elektrische truck beleverd.
Het transportbedrijf in ’t Goy wordt gecombineerd met een universeel autobedrijf dat beschikt over een tankstation. Dit is een van de aardgastankstations in Nederland, waar ook de bedrijfswagens van De Rooy tanken.
48 procent
Alle maatregelen bij elkaar opgeteld realiseerde De Rooy een reductie van de CO2-uitstoot per behandelde pallet van 48 procent. De schadelast van het wagenpark nam sinds 2010 met twintig procent af. Het ziekteverzuim ligt onder de vijf procent, waar negen procent het landelijk gemiddelde is. Er wordt door actief op rijstijl te coachen en door van gastrucks gebruik te maken, twaalf procent zuiniger gereden.