De 32 miljard zullen voornamelijk worden geïnvesteerd in productiefaciliteiten voor tractiebatterijen en van complete elektrisch aangedreven voertuigen. Denk dan vooral aan personenwagens. Daimler heeft immers de eerste elektrisch aangedreven Fuso-trucks al op de weg bij klanten in Duitsland. Een groot deel van de investering gaat echter ook naar de ontwikkeling van zwaardere elektrische trucks. Dit betreft zowel Mercedes in Europa als Freightliner in de VS.
Traditioneel
Voorlopig moet Daimler het nog hebben van traditionele aandrijflijnen. Het concern verkocht afgelopen jaar 13 procent meer trucks en 12 procent meer bestelauto’s. Het aantal trucks bedroeg 470.705 en het aantal bestelauto’s 401.000. In het verleden bereikte Daimler al eens het half miljoen trucks (zwaarder dan zes ton, TdJ).
Nieuwe Sprinter
Volgende week onthult Mercedes de nieuwe Sprinter bestelauto, waarvan volgend jaar ook een elektrisch aangedreven variant wordt verwacht. Deze nieuwe Sprinter is een eigen ontwikkeling en niet tot stand gekomen in samenwerking met aartsrivaal Volkswagen, dat vorig jaar al met de Crafter de markt op kwam.