Die trajecten bevinden zich tussen enkele voorname Mercedes-fabrieken, zoals Sindelfingen, Rastatt en Düsseldorf en vestigingen van enkele toeleveranciers. “Klimaat en infrastructuur worden door de inzet van deze vrachtwagencombinaties ontzien”, aldus topman Wolfgang Bernhard.
Mercedes verwacht jaarlijks met dit project 9500 truckritten uit te sparen en daarmee nog eens 2700 ton CO2. De lokale TLN schaarde zich achter de plannen van Daimler.
Schoner
Daimler durft deze stap te nemen, nu een tussenrapport van Duitse autoriteiten heeft uitgewezen dat de LZV die nu in Duitsland rijden bijdragen aan een schoner milieu. Daarnaast is er geen sprake van dat verladers de weg prefereren boven het spoor.
Op dit moment rijden er in Duitsland 39 bedrijven met in totaal 85 LZV’s. Een beperkende omstandigheid voor die bedrijven is dat ze weliswaar met een lange combinatie mogen rijden, maar niet met een zwaardere, zoals in Nederland is toegestaan.
Roodgroene politici in Duitsland hebben al aangegeven bij hun standpunt te blijven, waarbij vervoer per spoor of over water de voorkeur geniet.