DAF Trucks loopt niet voorop wanneer het gaat om telematica. Echter aan de vooravond van de BedrijfsautoRAI maakte DAF bekend dat het in de eerste helft van 2016 komt met een eigen telematicasysteem. Dit wordt een susteem dat DAF in eigen huis heeft ontwikkeld, zoals we dat eerder zagen bij Volvo Dynafleet en natuurlijk bij Fleetboard van Mercedes en bij FMS van Scania. Aan de vooravond van de RAI wilde DAF alleen verder kwijt dat het systeem compatible wordt met trucks van andere merken, omdat het nu eenmaal weinig voor komt dat een transportbedrijf met maar één merk trucks rijdt.

Reductie

DAF haakte verder in op het Volkswagenschandaal. Het merk drukte het gehoor op het hart dat trucks niet in laboratoria, maar langs de weg worden getest met de zogeheten PEMS test. DAF lichtte ook een tip van de sluier op over hoe men denkt de verdere reductie van CO2 uitstoot ter hand te nemen. Dat gebeurt door downsizing van de motoren, downspeeding van het krukastoerental, door Waste Heat Recovery, waardoor de warmte van uitlaatgassen hergebruikt wordt en door hybridisatie en elektrificatie. Wederom is het opvallend dat DAF niets moet hebben van LNG of andere brandstoffen op basis van aardgas. 

DAF benadrukte maar weer eens dat grootschalige toelating van LZV in Europa de CO2 uitstoot van het Europese wegvervoer met vijftien procent zou doen dalen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties