DAF monteert op de vernieuwde DAF LF LED-achterlichten en de vernieuwde distributietruck krijgt een reeks aan assistentiesystemen mee. Denk aan LDWS, AEBS, FCW en ACC.
Door toepassing van verder verfijnde software en een verder verbeterde warmte- en luchthuishouding in het uitlaatgasnabehandelingssysteem is de 4,5 liter motor (112 kW/152 pk – 157 kW/213 pk) volgens DAF tot 5% zuiniger. Het chassis komt beschikbaar met keuze uit zeven nieuwe wielbases met lengtes tot 6,90 meter. Daardoor zijn laadlengtes tot ruim 9 meter mogelijk voor maximale laadvolumes. Speciaal voor koeltransport is op de DAF LF 2016 Edition ook een voorbereiding voor een Frigoblock generator (watergekoeld, 22,5 kW) mogelijk in combinatie met de 4,5 liter motor.

DAF ontwikkelde voor de LF, CF en XF de Driver Performance Assistant, die de chauffeur uitgebreide terugkoppeling geeft over het gerealiseerde brandstofverbruik, het remgedrag en de wijze waarop geanticipeerd wordt op het verkeer.
Nieuw is dat ook de informatie van de tachograaf op het centrale informatiedisplay getoond wordt. Hierdoor kan de chauffeur behalve de snelheid nog beter zijn rijtijden in acht nemen om overtredingen te voorkomen. Het scherm geeft bovendien aan wanneer de truck aan de volgende servicebeurt toe is, zodat onderhoud tijdig uitgevoerd kan worden. Op basis van de chauffeurskaart schakelt het display automatisch over op de gewenste taal: handig voor de chauffeur.

Display

Op het centrale informatiedisplay kan ook informatie over de opbouw getoond worden, bijvoorbeeld wanneer de laadkraan niet volledig is ingeklapt of stempels niet zijn geborgd. Dat is mogelijk dankzij een verder verbeterde communicatie tussen chassis en opbouw, waardoor de opbouw bijvoorbeeld ook weet of de transmissie in neutraal staat. Daarnaast kunnen onder andere PTO en motortoerental nu via de centrale voertuig-CAN worden aangestuurd, zowel vanaf de opbouw als vanuit de cabine voor maximale efficiency en maximaal gebruiksgemak.

Standaard wordt de DAF LF 2016 Edition (vanaf 8 ton GVW en met luchtvering op de achteras) uitgevoerd met Advanced Emergency Braking System (AEBS), Forward Collision Warning en Adaptive Cruise Control (ACC). Daarnaast is ook Lane Departure Warning System (LDWS) standaard. AEBS en FCW zijn erop gericht om een aanrijding te voorkomen. In noodsituaties grijpt AEBS desnoods zelf in door de truck maximaal te vertragen om daarmee een botsing te voorkomen dan wel de impact ervan te minimaliseren.

 Adaptive Cruise Control (ACC) past de snelheid van de truck automatisch aan aan de snelheid van de voorligger. Hierdoor blijft een veilige onderlinge afstand gehandhaafd en kan maximaal in cruise control worden gereden, wat het brandstofverbruik ten goede komt. Lane Departure Warning (LDWS) werkt met een camera achter de voorruit. Als de truck onbedoeld van rijstrook of rijbaan dreigt te wisselen, wordt de chauffeur met een akoestisch signaal gewaarschuwd.

 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 maart 2025
Fieten Olie is fan van Volvo
19 maart 2025
Miljoenste vrachtwagen uit Renault-fabriek Bourg-en-Bresse
18 maart 2025
Trailers Schmitz Cargobull duurder
18 maart 2025
Continental vertrouwt op AI bij ontwikkeling
17 maart 2025
Meer duidelijkheid over zero-emissiezones
17 maart 2025
Milence opent eerste elektrische corridor
Meest bekeken berichten
Recente reacties