Volgens Boers dreigde DAF afgelopen augustus alle geleverde trucks die nog op de Cosmo-vestigingen stonden, terug te halen. Voor Cosmo was dit een aanleiding om uitstel van betaling te vragen, waardoor de trucks zouden moeten blijven staan. DAF zegt dat dit niet waar is en dat de trucks juist bleven waar ze waren, in de hoop dat Cosmo weer enigszins zou genezen.
Boers ziet in de vermeende opstelling van DAF een oorzaak van het faillissement, niet dè oorzaak die het verschil maakt. “Maar het was de druppel”, zegt hij, gevoegd bij het grote geldtekort in de Koops Furness groep.
Over de werkelijke oorzaken van het faillissement kunnen curatoren en betrokkenen nu nog niets zeggen. Daarvoor vindt men de zaak te complex. Echter, duidelijk is al dat een aantal vestigingen is doorgestart en een aantal niet. Daarbij heeft niet meer dan een derde van het personeel weer een baan bij het eigen bedrijf gevonden. Dat zegt toch ook wat.
Beide curatoren zijn het erover eens dat het eenvoudiger was de truckdivisie weer grotendeels overeind te krijgen dan het personenautodeel van het concern.
Rayoninvulling
Sinds begin oktober zijn de DAF-dealers Sent Waninge, ESA Bedrijfswagens, Bakker Bedrijfswagens, Truckland Noord Holland en Van Tilburg Bastianen aangesteld als nieuwe contractpartners voor de verzorgingsgebieden die voorheen werden ingevuld door Cosmo Trucks.