Dat blijkt uit de Monitor Vracht 2019 van Rijkswaterstaat. Het beeld van de gebruikers sluit aan bij de redenen die ondernemers hebben om de systemen aan te schaffen.

Er deden 229 ondernemers en 330 chauffeurs mee aan dit jaarlijkse onderzoek over wegverkeer gerelateerde informatiediensten en rijtaakondersteunende systemen. Centraal stonden vijf vragen: welke systemen hebben vrachtwagenchauffeurs tot hun beschikking, hoe gebruiken zij deze, geven zij er opvolging aan, wat zijn de effecten ervan en hoe tevreden zijn zij over de kwaliteit van deze diensten?

Verkeersinformatie

Voor vertrek raadplegen chauffeurs regelmatig informatiediensten. Dit doen ze vooral als ze veel drukte verwachten. Vooral smartphone apps zijn populair, deze worden door 47% van de chauffeurs gebruikt. Ook tijdens de rit gebruiken de chauffeurs veelvuldig (actuele) verkeersinformatie. Voor navigatie zijn smartphone apps het meest populair, 68% van de chauffeurs gebruikt die. Van alle chauffeurs gebruikt 58% altijd een navigatiesysteem, en een deel van de chauffeurs gebruikt meerdere navigatiesystemen naast elkaar.

Als chauffeurs niet de route kiezen die volgens hun navigatiesysteem het snelste is, geldt voor 71% dat ze dat doen omdat ze goed bekend zijn in de omgeving. Informatie die chauffeurs vaak in het voertuig ontvangen zijn de maximumsnelheid (79%), rijstrook aanduiding (51%) en het naderen van een file (50%).

Doorstroming

De redenen voor ondernemers om verkeersinformatiediensten zoals navigatiesystemen aan te schaffen hebben vooral te maken met doorstroming, kosten en klantgerichtheid. Zowel ondernemers als chauffeurs zijn over het algemeen tevreden over de beschikbaarheid en actualiteit van verkeersinformatie(diensten) en navigatiesystemen.

Wegkantinformatie over het naderen van een file (50/70 op de matrixborden) wordt door bijna alle chauffeurs opgevolgd. Routeadvies minder, hierbij volgen ze (bij tegenstrijdige informatie) in ongeveer de helft van de gevallen de wegkantinformatie op, en in de helft van de gevallen het navigatiesysteem. De wegkantinformatie wordt als begrijpelijk en betrouwbaar beoordeeld.

Cruise control

Van de rijtaakondersteunende systemen zijn volgens vrachtwagenchauffeurs deze het meest aanwezig in het voertuig: standaard cruise control (93%), hill assistent (66%), eco-driving systeem (60%), autonoom noodstopsysteem (57%), rijstrookassistentie waarschuwing (54%), ESC (52%) en botswaarschuwing (51%). De systemen staan meestal aan, vooral botswaarschuwing en standaard/adaptive cruise control worden veel gebruikt. Bij sommige systemen weten chauffeurs niet altijd of het aan staat. Bij rijstrookassistentie stuurcorrectie is dit percentage het hoogst (17%). Eco-driving staat bij 60% van de chauffeurs (bijna) altijd aan. De waarschuwingssystemen hebben tot gevolg dat chauffeurs alerter zijn. Bij eco-driving zegt meer dan de helft van de chauffeurs gelijkmatiger te rijden. Twee derde past altijd de bandendruk aan na een waarschuwing van het bandenspanningscontrolesysteem.

Verkeersinformatie

Meestal bepaalt de ondernemer welke verkeersinformatiediensten (zoals navigatiesystemen) en rijtaakondersteunende systemen er worden aangeschaft, of zijn alle vrachtauto’s met een bepaald pakket uitgerust. Bij de aanschaf van nieuwe diensten of systemen nemen de meeste ondernemers een afwachtende houding aan.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 april 2025
Hoe kom jij over op de klant en je collega’s?
29 april 2025
De Romein trekt de energietransitie met MAN
29 april 2025
Renault presenteert Estafette, Goulette en Trafic E-Tech
29 april 2025
Volvo en VW maken de e-dienst uit
28 april 2025
Blom-DSW biedt nu ook Piaggio bedrijfswagens
28 april 2025
EU: meer controles onderweg en gegevensuitwisseling
Meest bekeken berichten
Recente reacties