Met trekkers kan de helft meer vervoerd worden dan met vrachtauto’s. Daarnaast zijn ze flexibeler inzetbaar en worden vooral gebruikt voor lange, internationale ritten. Ze rijden ruim vier maal zoveel kilometers in het buitenland als vrachtwagens. Een trekker legt gemiddeld 78.000 kilometer per jaar af, dubbel zo veel als een vrachtwagen.
Vanwege het intensievere gebruik en het maken van meer internationale ritten rijden trekkers gemiddeld korter rond dan vrachtauto’s. Trekkers rijden gemiddeld 7,4 jaar rond, vrachtauto’s zijn 13,4 jaar oud wanneer ze van de Nederlandse wegen verdwijnen. Deze hogere omloopsnelheid betekent dat er eerder nieuwe trekkers moeten worden aangeschaft. Een tiende van de Nederlandse trekkers was nieuw in 2015, van de vrachtauto’s was dit vier procent.
Trekkers zijn hierdoor doorgaans jonger dan vrachtauto’s. Gemiddeld was begin 2015 een trekker 6 jaar en een vrachtauto 11 jaar oud. In verband met onder andere lagere brandstofkosten en tol is het voordeliger om internationale ritten met jongere, schonere voertuigen uit te voeren. Vooral trekkers worden hiervoor gebruikt, aldus het CBS.