Van die ritten had driekwart België als eindbestemming. België is daarmee voor de Nederlanders, na Duitsland, de grootste markt voor het internationale wegvervoer. Ruim 1 miljoen ritten werden transit door België heen gereden.

Het Nederlandse wegvervoer naar België kenmerkt zich volgens het CBS ‘door de relatief korte afstanden die worden afgelegd’. Van alle in 2014 gemaakte ritten van en naar België had ruim de helft als herkomst of bestemming de provincies Antwerpen en Limburg. De meeste kilometers werden gereden vanuit en naar de provincies Antwerpen, West- en Oost-Vlaanderen. Nederlandse vervoerders legden bij deze ritten ruim 500 miljoen kilometer af. De helft hiervan werd gereden op de Belgische wegen.

Doorberekenen

Nederlandse vervoerders maken ook vaak gebruik van het Belgische wegennet voor het internationale transport van en naar onder andere Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië (Calais). Alleen al van en naar Frankrijk werden in 2014 bijna 800.000 ritten gemaakt. Voor het transport door België werd 220 miljoen kilometer over Belgisch grondgebied gereden.

Wanneer de tolheffing in België wordt ingevoerd, is het de vraag in hoeverre vervoerders deze extra belasting aan hun opdrachtgevers kunnen doorberekenen. Verreweg de meeste verladers die lading naar Duitsland laten rijden, betalen mee voor de Duitse trucktol, die sinds 2005 wordt geheven.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties