Van die ritten had driekwart België als eindbestemming. België is daarmee voor de Nederlanders, na Duitsland, de grootste markt voor het internationale wegvervoer. Ruim 1 miljoen ritten werden transit door België heen gereden.

Het Nederlandse wegvervoer naar België kenmerkt zich volgens het CBS ‘door de relatief korte afstanden die worden afgelegd’. Van alle in 2014 gemaakte ritten van en naar België had ruim de helft als herkomst of bestemming de provincies Antwerpen en Limburg. De meeste kilometers werden gereden vanuit en naar de provincies Antwerpen, West- en Oost-Vlaanderen. Nederlandse vervoerders legden bij deze ritten ruim 500 miljoen kilometer af. De helft hiervan werd gereden op de Belgische wegen.

Doorberekenen

Nederlandse vervoerders maken ook vaak gebruik van het Belgische wegennet voor het internationale transport van en naar onder andere Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië (Calais). Alleen al van en naar Frankrijk werden in 2014 bijna 800.000 ritten gemaakt. Voor het transport door België werd 220 miljoen kilometer over Belgisch grondgebied gereden.

Wanneer de tolheffing in België wordt ingevoerd, is het de vraag in hoeverre vervoerders deze extra belasting aan hun opdrachtgevers kunnen doorberekenen. Verreweg de meeste verladers die lading naar Duitsland laten rijden, betalen mee voor de Duitse trucktol, die sinds 2005 wordt geheven.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 november 2025
Maat – Wat lokaal begint, groeit verder
11 november 2025
Mercedes-Benz Arocs 10×4 en 10×8 voor DB Kiepers
11 november 2025
Voorbereid op wat komen gaat
10 november 2025
Kusters kiest voor Scania vanwege service
10 november 2025
Gratis opladen voor elektrische trucks in Australië
10 november 2025
‘Laten zien wat we allemaal doen’
Meest bekeken berichten
Recente reacties