Van die ritten had driekwart België als eindbestemming. België is daarmee voor de Nederlanders, na Duitsland, de grootste markt voor het internationale wegvervoer. Ruim 1 miljoen ritten werden transit door België heen gereden.

Het Nederlandse wegvervoer naar België kenmerkt zich volgens het CBS ‘door de relatief korte afstanden die worden afgelegd’. Van alle in 2014 gemaakte ritten van en naar België had ruim de helft als herkomst of bestemming de provincies Antwerpen en Limburg. De meeste kilometers werden gereden vanuit en naar de provincies Antwerpen, West- en Oost-Vlaanderen. Nederlandse vervoerders legden bij deze ritten ruim 500 miljoen kilometer af. De helft hiervan werd gereden op de Belgische wegen.

Doorberekenen

Nederlandse vervoerders maken ook vaak gebruik van het Belgische wegennet voor het internationale transport van en naar onder andere Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië (Calais). Alleen al van en naar Frankrijk werden in 2014 bijna 800.000 ritten gemaakt. Voor het transport door België werd 220 miljoen kilometer over Belgisch grondgebied gereden.

Wanneer de tolheffing in België wordt ingevoerd, is het de vraag in hoeverre vervoerders deze extra belasting aan hun opdrachtgevers kunnen doorberekenen. Verreweg de meeste verladers die lading naar Duitsland laten rijden, betalen mee voor de Duitse trucktol, die sinds 2005 wordt geheven.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
13 mei 2025
ING: Investeren in diesel blijft de norm
Meest bekeken berichten
Recente reacties