Een groot verschil met de Britse wetgeving op het gebied van maten en gewichten is de ontbrekende hoogterestrictie. Daardoor rijden er in Engeland trailers tot een hoogte van bijna vijf meter. Met een dubbele laadvloer wordt daardoor vrijwel dezelfde laadcapaciteit gehaald als bij een ‘Hollandse’ LZV.
De Britten testen met twee typen trailers: een van 14,80 meter en een van 15,65 meter. Elddis is een van de eerste Britse bedrijven die met zo’n langere trailer ging rijden en heeft na een kleine drie jaar bijna 1,6 miljoen kilometer ervaring opgedaan. Hierbij deden zich volgens het bedrijf geen noemenswaardige problemen voor. De trailer legde dagelijks een afstand van bijna duizend kilometer af.
Volume
De Britten laten voor een periode van tien jaar, waarvan er nu bijna drie verstreken zijn, trailers toe op hun wegen van 14,80 en van 15,65 meter. De trailer die bij Elddis zo veel heeft gereden, komt uit de langste categorie.
De lading is volumineus, rollen toiletpapier. De hoogte van de trailer bedraagt maar liefst 4,90 meter wat daar geen enkel probleem is. Er kunnen negentig pallets mee die maximaal 1,20 meter hoog zijn. De Mercedes Actros op de foto heeft een schotelhoogte van 94,5 cm en staat net als de trailer op kleine banden.
Het doel van de proef is om flink te besparen op voertuigbewegingen op de Britse wegen. Dus minder trucks en minder CO2-uitstoot.