De Duratruck wordt gebouwd op basis van een Mercedes-Benz Antos 1824 LS. Boonstra Transport loopt met deze nieuwe trekker naar eigen zeggen wereldwijd voorop: niet eerder werd een trekker met een acht tons vooras, een 11,5 tons trekas en een maximaal treingewicht van 44 ton geproduceerd met een elektrische aandrijflijn.
De trekker zal worden ingezet in de binnenstad van Groningen. Dit is niet alleen goed nieuws voor Boonstra. Ook de gemeente Groningen is verheugd met deze duurzame manier van bevoorrading in de stad. Inzet van dit voertuig past bij de ambities van de stad, vastgelegd in het Green Deal-akkoord: de afspraken om concrete stappen te zetten om vrachtvervoer duurzamer te maken door uitstoot van roet, fijn stof, CO2 en lawaai te verminderen.
BedrijfsautoRAI
De actieradius (range) van het voertuig is zestig kilometer bij volle belading. Dit is ruim voldoende voor de door Boonstra geplande inzet van de Duratruck. In maart 2016 gaat de Duratruck de weg op. De definitieve bekrachtiging werd deze week beklonken op de BedrijfsautoRAI te Amsterdam.
Hier kocht Boonstra naast de Ginaf Duratruck ook nog vijftien stuks Euro VI-voertuigen van het merk Scania. Deze trucks worden in Zwolle gebouwd en zullen eveneens in het eerste kwartaal van 2016 geleverd worden. Met deze aanschaf is het wagenpark van Boonstra (totaal 95 trucks en 150 medewerkers) voor vijftig procent voorzien van Euro VI-motoren.