Hierbij werkte Scania samen met de gemeente Stockholm, brandstofleveranciers en transportbedrijven. De vijftig trucks reden op dual fuel (gas-diesel), hybride en bio-ethanol ED95. Met een aangetoonde reductie van 70 procent CO2-uitstoot, was de bio-ethanol de overduidelijke winnaar van de tets. Wanneer de bio-ethanol wordt gewonnen uit biologisch afval uit bijvoorbeeld bosbouw, dan komt Scania tot een 90 procent reductie van de CO2 -uitstoot.

De brandstof kan volgens de truckfabrikant gebruikt worden in alom aanwezige dieselmotoren. De brandstofproducent voegt er een beetje smeeradditief aan toe, roestprotector en een ontstekingsversneller. Het bericht meldt niet of motoren op bio-ethanol aan het Euro VI-protocol voldoen, maar het zal zeer waarschijnlijk geen probleem zijn om dit te halen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 juli 2025
Continental maakt banden uit risotto-rijst en papierpulp
10 juli 2025
Af-fabriek opbouw voor DAF XB
10 juli 2025
Lidl zet eActros 600 in voor winkeldistributie
9 juli 2025
Verkoopcijfers Mercedes-Benz krabbelen weer op
8 juli 2025
PartsXpert biedt gebruikte onderdelen van Nebim
8 juli 2025
Wensink Groningen is klaar voor waterstof
Meest bekeken berichten
Recente reacties