Deels komt dat omdat Transport Compleet iets meer dan een maand voor de tweejaarlijkse BedrijfsautoRAI zit. Twee beurzen draaien, het vergt erg veel van de bedrijfsmiddelen; zowel op financieel als personeel vlak. Begrijpelijk dat er vaak gekozen wordt in plaats van een handtekening te zetten onder de contracten met beide organisatoren. Wie kiest wat en waarom? Eenkele prominente beursdeelnemers geven verderop in dit nummer inzage in hun argumenten.
Feit is dat de huidige situatie toch wat onvrede zaait, her en der. Van oudsher is Transport Compleet en diens voorganger Carrosserie Vakdagen een regionaal georiënteerde vakbeurs, terwijl de BedrijfsautoRAI officieel elke twee jaar (over de crisisjaren hebben we het even niet) de deuren opent voor de nationale bezoekers, met voorzichtig ook wat internationale aspiraties. Zeker als het om het beursnieuws gaat. Tafellaken of servet? Het beursklimaat lijkt steeds meer richting extremen te ontwikkelen. In ons hoekje van de wereld is IAA dominant en zijn de nationale evenementen veel meer regiobeurzen geworden. Maar we hadden toch al regiobeurzen?
Met dat alles in het achterhoofd is het onderscheid er vooral één van beurskarakter. Grof gezegd: bij de BedrijfsautoRAI draait het meer om het blik zelf, bij Transport Compleet vooral om dienstensector eromheen. Natuurlijk zijn er truckmerken te zien in Gorinchem, de scheiding is zeker niet zo stringent als ik hem schets. Dat alleen al voedt onvrede want als dealer in een zuidelijk of westelijk rayon mis je wellicht jouw merk terwijl de concurrentie er wel staat. Hoeveel omzet kost dat als er twee beurzen zo kort op elkaar zitten?
Onder aan de streep is er niet een centraal platform die gastheer kan zijn voor de branche en zich daarbij kan beroepen op een volledig marktbeeld. De bezoeker lijkt de verliezer hier.