Grensoverschrijdend LZV-verkeer is een heet politiek hangijzer in Europa, waarvan de spanning voornamelijk is veroorzaakt door de Duitse spoorlobby. TLN lobbyt al vele jaren om grensoverschrijdend vervoer met LZV’s toe te staan. In juni van dit jaar heeft een delegatie van tien Nederlandse, Belgische en Luxemburgse parlementariërs een bezoek gebracht aan transportbedrijf GVT Versteijnen in Tilburg. Tijdens het werkbezoek stonden de Nederlandse ervaringen met de LZV centraal.
TLN gaat nu, samen met de Belgische zusterorganisaties en de ministeries, werken aan een pakket voorwaarden voor een grote praktijkproef tussen Nederland en België. De verwachting is dat deze in 2017 kan starten. Vanuit de sector wordt daar reikhalzend naar uitgekeken. Intussen is de Belgische proef met LZV min of meer klinisch dood vanwege te moeilijke regelgeving. Sinds de vrijgave zijn er welgeteld twee LZV in België de weg op gekomen.
1500 LZV’s in Nederland
LZV’s of ecocombi’s zijn langere vrachtauto’s met een maximale lengte van 25,25 m en een maximum gewicht van 60 ton. De kans dat hiermee ook in België gereden gaat worden is volgens betrokkenen aanzienlijk. Met deze voertuigen kan het wegtransport veel milieuvriendelijker en efficiënter worden uitgevoerd. In Nederland zijn inmiddels zo’n 1500 LZV’s in gebruik.
Binnen de EU-regelgeving is het gebruik van de LZV niet duidelijk geregeld, zegt TLN. Veel landen staan het daarom niet toe. Met het besluit laat de Benelux Unie zien open te staan voor nieuwe ontwikkelingen en brengt zij de ambitie om te functioneren als proeftuin voor Europa in praktijk. De Benelux landen en de Belgische Gewesten mogen zelf bepalen of ze aan de proef willen meedoen. Luxemburg heeft aangegeven voorlopig geen LZV’s toe te staan.