Alle truckmerken doen mee, maar ook het trailercollectief dat enkele jaren geleden werd gevormd en dat grotendeels bestaat uit leden van de RAI Afdeling Speciale Voertuigen, draagt een flink steentje bij. Dit collectief bestaat onder andere uit Broshuis, D-Tec, GS Meppel, Heiwo, Jumbo/Groenewegen, Knapen, Kraker Trailers, Nooteboom, Pacton, Van Eck en Veldhuizen. Ook het segment onderdelen en accessoires hoort daarbij, met vooraanstaande spelers als Groeneveld Lubrication Systems, Thermo King, ZF en Cargotec/Hiab.
Pieter-Bas Broshuis, algemeen directeur van trailerbouwer Broshuis, noemt het een goede zaak dat de beursvloer anders is ingericht. “De oppervlakte is dusdanig overzichtelijk, waarbij de trucks niet geconcentreerd, maar verspreid tussen de andere exposanten staan. De trucks vormen, samen met het trailercollectief, de basis. Die werken als een magneet op de rest, zoals alle onderdelen en accessoires, laad- en lossystemen, de opbouwindustrie, koelwagens, banden- en assenfabrikanten, telematica- en veiligheidssystemen en ga zo maar door. Bezoekers kunnen zich zo als in een groot ‘warenhuis’ oriënteren op alles wat er in de sector omgaat.”
Wat de beurs volgens Ron den Engelsen, lid van de raad van bestuur van de Groeneveld Groep, met name vergeleken met de editie in 2007 zo anders maakt, is dat veel exposanten toen klaagden over de hoge kosten. “Sinds in 2012 is gestart met het concept van uniforme standbouw, zijn de kosten echter drastisch gedaald.”
Broshuis beaamt dat: “Voor 2015 is afgesproken dat de truckfabrikanten allemaal maximaal 800 vierkante meter mogen afnemen en de trailerbouwers maximaal 200 vierkante meter. Er vindt dus geen wedloop meer in vierkante meters plaats, er is geen hoogbouw meer en geen bling bling. Voor ons heeft dat geresulteerd in gemiddeld 60 procent minder kosten ten opzichte van 2007.”