In het rapport ligt DHL de diverse stadia van de logistieke keten toe middels voorbeelden van mogelijke autonome toepassingen. Om aan het begin van de keten te beginnen: het is niet nieuw dat er zelfrijdende voertuigen in magazijnen zijn. De mate van autonomiteit gaat wel verder toenemen, zo verwacht Dr. Markus Kückelhaus, directeur DHL Trend Research. “De volgende stap in de evolutie is de openbare weg. De logistieke wereld is bij uitstek in staat om die stap te zetten, omdat er al ervaring is met zelfrijdende voertuigen in gecontroleerde omgevingen.”

Als voordelen om die stap ook daadwerkelijk te zetten, noemt DHL onder meer veiligheid, brandstofbesparing en dus ook duurzaamheid. Het rapport nuanceert wel, want de techniek is nog verre van volwassen. Daarom zal er eerst een fase zijn van assistentiesystemen voor berijders (die fase hebben we nu). Vervolgens krijgen specifieke toepassingen als eerste de introductie van zelfstandig rijdende voertuigen; denk aan vervoer langs door files verstopte wegennetten. Ten slotte komt pas de derde fase waarin truckkonvoois 24/7 volledig autonoom over de weg bewegen. Voor we zover zijn zal er eerst het nodige moeten gebeuren op het vlak van regelgeving, publieke acceptatie en aansprakelijkheden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties