Met vaste klant HAVI, een logistieke dienstverlener die in ons land de bevoorrading verzorgt van hamburgerketens en tankstations, start Scania een proef met autonome techniek waarbij tussen distributiecentra van HAVI wordt gereden.

Daarbij rijdt een autonome truck tussen het Zweedse Södertälje en Jönköping, een afstand van 300 kilometer. Bekeken wordt of de autonome techniek van Scania naar behoren werkt en of het haalbaar is om autonome trucks in de dagelijkse logistieke operatie van HAVI te kunnen laten functioneren. Volgens Scania wordt er gewoon met echte lading gereden en draait de autonome truck mee in de planning van HAVI.

Dalende marges, chauffeurstekort

Scania wijst vooral op de noodzaak van autonome technologie. Het signaleert dalende marges bij transportbedrijven en een vrijwel niet op te lossen chauffeurstekort. “Daarom moeten we deze techniek nu ontwikkelen en in de praktijk brengen.

Tijdens de praktijkproef worden de eerste en de laatste kilometer van de genoemde route gewoon door een chauffeur afgelegd. Het bericht vermeldt niet of er tijdens de rit van 300 km voor de zekerheid voorlopig een chauffeur aan boord is.  

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties