Met vaste klant HAVI, een logistieke dienstverlener die in ons land de bevoorrading verzorgt van hamburgerketens en tankstations, start Scania een proef met autonome techniek waarbij tussen distributiecentra van HAVI wordt gereden.
Daarbij rijdt een autonome truck tussen het Zweedse Södertälje en Jönköping, een afstand van 300 kilometer. Bekeken wordt of de autonome techniek van Scania naar behoren werkt en of het haalbaar is om autonome trucks in de dagelijkse logistieke operatie van HAVI te kunnen laten functioneren. Volgens Scania wordt er gewoon met echte lading gereden en draait de autonome truck mee in de planning van HAVI.
Dalende marges, chauffeurstekort
Scania wijst vooral op de noodzaak van autonome technologie. Het signaleert dalende marges bij transportbedrijven en een vrijwel niet op te lossen chauffeurstekort. “Daarom moeten we deze techniek nu ontwikkelen en in de praktijk brengen.
Tijdens de praktijkproef worden de eerste en de laatste kilometer van de genoemde route gewoon door een chauffeur afgelegd. Het bericht vermeldt niet of er tijdens de rit van 300 km voor de zekerheid voorlopig een chauffeur aan boord is.