Werkgeversorganisaties EVO en TLN zien het rapport als een bevestiging van eerdere onderzoeksresultaten. Daaruit kwam ook naar voren dat ecocombi’s niet onveiliger zijn dan gewone vrachtauto’s en daarnaast voor schoner en efficiënter transport zorgen.
Uit het Arcadis-onderzoek blijkt dat er over de periode 2011-2013 in totaal tien ongevallen zijn geweest waarbij een lzv was betrokken. Bij drie van die ongevallen is een persoon lichtgewond geraakt, verder was er alleen materiële schade. De meeste ongevallen gebeurden op de autowegen. Er was vaak ook geen direct verband tussen de specifieke lzv-kenmerken (langer of zwaarder) en het ongeval.
Het aantal langere en zwaardere vrachtautocombinaties in Nederland ligt inmiddels rond de 1100. Een belangrijke volgende stap is om lzv’s in het grensoverschrijdend vervoer toe te staan. Daardoor komen de voordelen van het concept nog beter tot hun recht. Er wordt inmiddels hard gewerkt aan een Benelux-proef die lzv-verkeer tussen België en Nederland mogelijk moet maken.